دسته‌بندی نشده

تاریخچه کمپانی جیلی

جیلی (Geely)، یکی از برندهای خودروسازی معروف و مطرح است که طرفداران زیادی در بازار جهانی خودرو دارد.

این شرکت خصوصی چند ملیتی، یکی از جوان‌ترین و کم سن و سال‌ترین برندهای این صنعت است.

کمپانی جیلی هم مانند بسیاری از شرکت‌های دیگر، کسب و کار خود را از جای دیگری شروع کرد و پس از گذشت چند سال، تصمیم گرفت در زمینه تولید خودرو فعالیت خود را آغاز کند.

در واقع این برند 33 ساله، در سال 1986 شکل گرفت، اما سال 1997 یعنی پس از گذشت 11 سال، به عنوان یک برند وارد صنعت خودرو شد.

این کمپانی جهانی، که مرکز فرماندهی‌اش در پکن واقع شده، در زمینه ساخت خودرو، موتور و ماشین‌های لوکس فعالیت می‌کند.

لی شوفو، یک تاجر میلیارد چینی و صاحب این برند و رئیس هیئت مدیره آن است. آقای شوفو، کمتر از 60 سال سن دارد.

خودروهای سواری این کمپانی تحت نام‌های

جیلی، لوتوس (Lotus)، ل

ینک اند کو (Lynk & Co)،

پروتون (PROTON) و

ولوو (Volvo) تولید می‌شوند.

برند خودروهای تجاری متفاوت بوده و شامل کمپانی EV لندن (London EV Company) یوآن چِنگ اتو (Yuan Cheng Auto) می‌شوند. در سال 2018، این برند بیش از 1.5 میلیون دستگاه خودرو در سراسر بازار جهانی فروخت.

این کمپانی، در سال 2010 شرکت ولوو را از برند فورد (Ford) خریداری کرد،

اما پیش از آن، خودش تمامی محصولاتش را تولید می‌کرد.

این برند در کمپانی‌هایی مانند لوتوس و کمپانی EV لندن هم سهم بسیار چشم گیری دارد.

لوتوس یک کمپانی پریتانیایی و سازنده ماشین‌های اسپرت است. کمپانی EV لندن نیز تاکسی تولید می‌کند.

گروه برند جیلی، به پنج زیرگروه دیگر تقسیم می‌شود. این زیرمجموعه‌ها شامل گروه

اتو جیلی (مسئول تولید محصولات جیلی، لوتوس، لینک اند کو و پروتون)،

گروه ولوو مسئول تولید محصولات ولوو و پل‌استار (Polestar) گروه خودروهای تجاری نیو انرژی جیلی (بخشی از گروه EV لندن و یوآن چنگ) و گروه جیلی که مختص بیزینس‌های جدید و تولید موتورسیکلت و گردشگری است، می‌شود.

نام این کمپانی به معنای «شانس» است.

تاریخچه برند خودروسازی جیلی

همانطور که پیش‌تر گفته شد، کسی که این کمپانی را تاسیس کرد، لی شوفو نام دارد.

او در سال 1986، با مقدار پولی که از خانواده‌اش قرض گرفت، کسب و کار تولید یخچال خود را بنیان‌گذاری کرد.

با گذر زمان کمپانی او به قدری موفق شد که توانست طیف وسیعی از محصولات مختلف را برای مشتریان چینی خود تولید کند.

در اواسط دهه 90 میلادی، این کمپانی یک شرکت رو به ورشکستی را خریداری کرد تا از طریق آن، به تولیدات موتورسیکلت روی آورد.

در سال 1998، این کمپانی تولید ون‌های کوچک را آغاز کرد و بعد از گذشت یک سال، موفق شد

که تایید شروع تولیدات خودرو را اخذ کند. اما تولیدات اتومیبل به محض گرفتن تایید و تا سال 2002، آغاز نشد. با موفقیت‌های روزافزون، این خودروساز تازه کار توانست در نمایشگاه خودروی فرانکفورت در سال 2005 و سپس در نمایشگاه دیترویت سال بعد از آن حضور پیدا کند. این کمپانی طی دو سال به قدری موفق و مشهور شد که تصمیم گرفت

در اواسط سال 2008، برای خرید برند ولوو از فورد اقدام کرد. در اواخر سال 2009، فورد اعلام کرد که از میان تمامی مشتریان، ترجیح می‌دهد که برند ولوو را به جیلی چینی بفروشد. این خرید و فروش در سال 2010 و پس از مذکراتی طولانی نهایی شد.

حالا فرصتی طلایی به دست آمده بود که این کمپانی،

وارد کشورهای اروپایی شود. جیلی که حالا از کیفیت محصولات خود مطمئن شده و تمامی امتحان‌های لازم را پس داده بود،

اعلام کرد که تا اواخر سال 2021، خودروهای چینی‌اش را وارد بازار بریتانیا خواهد کرد. همچنین اعلام کرد قصد دارد بازار ایتالیا را نیز قبضه کند. اولین مدلی که در بازار بریتانیا به فروش رسید، Emgrand EC7 نام داشت.

سال 2017، اتفاقاتی افتاد که برای سرنوشت و آینده این برند چینی بسیار مهم بود.

این کمپانی محبوب و شناخته شده، اعلام کرد که قصد دارد 51 درصد از سهام لوتوس را از صاحبش بخرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *