3نکته مهم تنظیم باد لاستیک ها – لوازم یدکی خودرو
لاستیکها یکی از مهمترین بخشهای خودرو هستند که اغلب افراد به آنها کم توجهی می کنند. برای تعمیر و نگهداری لوازم یدکی خودرو می بایستی تایم مشخصی را در نظر گرفت، کشش و چسبندگی لاستیکهای خودروتان تا حد زیادی مسئول شتاب، فرمان و ترمز کنترلشده وسیله نقلیه شما است – که چند صد کیلوگرم وزن دارد و با نیرویی باورنکردنی در جادهها به حرکت در می آید – درک اینکه چرا لاستیکها چنین عمل میکنند آسانتر میشود.
یک نقش حیاتی این کنترل حرکت لاستیک ها در نهایت به چهار نقطه کوچک می رسد که هر کدام فقط چند سانتی متر مربع اندازه دارند، جایی که لاستیک های شما با جاده برخورد می کنند.
اهمیت تنظیم باد لاستیک ها و نگهداری لوازم یدکی خودرو
لاستیکها علاوه بر تنظیم میزان اصطکاک با سطح زمین در هنگام رانندگی، نقش مهمی در کارایی وسیله نقلیه دارند. بنابراین نگهداری لوازم یدکی خودرو در بهترین حالت بسیار مهم است که مطمئن شوید خودروی شما و تایرهای آن بهترین عملکرد خود را دارند و این کار را به صورت روتین انجام دهید تا بتوانید با خیال راحت و کارآمد به مقصد خود برسید.
در این مقاله، ما دو مورد از سادهترین و بهترین راهها را بررسی میکنیم تا تنظیم باد لاستیک ها را خودتان انجام دهید و در شرایط خوب نگه دارید تا همیشه بهترین عملکرد ممکن را به شما ارائه دهیم.
میزان استاندارد تنظیم باد لاستیک ها
تعداد زیادی از انواع مختلف تایر، سازنده آن، مشخصات و اندازه وجود دارد. یک چیز مشترک همه آنها این است که یک معیار مشخصی برای فشار باد لاستیک ها وجود دارد، که باید برای بهینه سازی عملکرد و ایمنی و به حداقل رساندن سایش آنها را پر کرد.
نگه داشتن لاستیک های ماشینتان در محدوده فشار باد استاندارد آنقدر مهم است که دولت امریکا قانونی وضع کرد که خودروهایی که پس از سال 2007 در ایالات متحده فروخته می شوند باید دارای سیستم مانیتورینگ فشار تایر (TPMS) باشند که به رانندگان در مورد تغییرات فشار باد لاستیک هشدار دهد.
در حال حاضر خودروهای موجود در بازار ایران هم غالباً دارای TPMS هستن در اکثر خودروها، فشار توصیهشده لاستیک نیز روی برچسبی در داخل درب راننده درج شده است و همچنین میتوانید آن را در کتابچه راهنمای خودرو خود بیابید.
لوازم یدکی – تنظیم باد لاستیک ها
اگر برایتان سوال شده که چرا مصرف بنزینتان اخیرا بیشتر شده نسبت به مسافت ثابت هر روزه تان که طی میکنید یا چرا هنگام چرخاندن چرخ فرمانتان نرم یا کند به نظر میرسد، یا حتی چرا به نظر میرسد ماشین شما به زمین نزدیک تر شده است، اولین چیزی که باید بررسی کنید فشار باد لاستیک هایتان است.
لاستیک های کم باد به شتاب، ترمز، هندلینگ و حتی رانندگیتان آسیب می رساند و در عین حال سرعت فرسودگی لاستیک ها و نیاز به تعویض آنها را افزایش می دهد.
در بیشتر خودروهای سواری، نظیر جک و جیلی و غیره، سازنده توصیه میکند که لاستیکها در هنگام سرد بودن، تقریباً 32 psi تا 35 psi را حفظ کنند. برای دقیقترین و ثابتترین اندازهگیریها، باید فشار باد لاستیکهای خود را پس از چند ساعت یا یک شب خاموشی موتور خودرو بررسی کنید.
همانطور که در جاده رانندگی می کنید و لاستیک ها در امتداد پیاده رو می چرخند، اصطکاک، گرما ایجاد می کند که سپس دما و فشار هوای داخل لاستیک های شما را افزایش می دهد که می تواند منجر به اندازه گیری فشار متناقض شود.
2 روش بررسی تنظیم باد لاستیک ها در خانه
ساده ترین راه برای بررسی دستی فشار باد تایرها، استفاده از یک فشارسنج ارزان قیمت است. هفته ای یک بار یا قبل از یک سفر طولانی، 1 تا 2 دقیقه وقت بگذارید و فشار باد لاستیک خود را چک کنید. به سادگی درپوش میل سوپاپ را روی لاستیک باز کنید و فشارسنج را محکم وصل کنید تا فوراً مقدار فشار باد را بر روی فشارسنج بخوانید.
برخی از فشارسنج های دستی دارای نمایشگرهای دیجیتال و ویژگیهای اضافی هستند، اما نیازی به این گزینه های اضافی نیست، یک فشارسنج ساده هم میتواند به کمکتان بیاید.
از طرف دیگر، اکثر کمپرسورهای هوا (مانند کمپرسورهایی که در پمپ بنزینها یافت میشوند) دارای یک فشارسنج داخلی برای نظارت بر فشار هنگام پر کردن لاستیک هستند. در برخی خودروها، نمایشگر داشبورد حتی ممکن است بازخوانی دقیق دیجیتالی فشار دقیق را در هر چهار چرخ نشان دهد.
با این حال، بسیاری از سیستمهای TPMS به سادگی نشان میدهند که چه زمانی تغییری در فشار فراتر از یک محدوده از پیش تعریف شده وجود دارد، بنابراین باید گهگاه فشار تایر خود را به صورت دستی بررسی کنید تا مطمئن شوید که هر لاستیک تا حد مطلوب خود پر شده است.
همچنین باید مراقب باشید تایر خود را بیش از حد باد نکنید، زیرا لاستیکهایی با فشار زیاد منجر به هندلینگ ضعیف و از دست دادن کنترل خودرو میشوند.
تعویض لاستیکهای جلو و عقب برای افزایش طول عمر تایرها
حتی در ایده آل ترین شرایط تایرها نیز، برای طولانیتر کردن عمر لاستیکها، مهم است که لاستیکهای خود را بر اساس یک برنامه با توجه مسافت پیموده شده و در الگوی توصیهشده توسط سازنده خودرو تعویض کنید (مثلاً هر 8000 تا 16000 کیلومتر).
بهتر است که با هر تعویض روغن یک بار تعویض لاستیک عقب با جلو انجام دهید. با تعویض لاستیک ها در طول زمان بر اساس برنامه و الگوی توصیه شده، اطمینان حاصل می کنید که تایرها حداکثر کارایی خود را برای طولانی ترین زمان ممکن خواهند داشت.
به عنوان مثال، بسیاری از خودروها دارای طرح دیفرانسیل جلو هستند، به این معنی که لاستیک های جلو مسئول ورودی های فرمان، شتاب و تحمل وزن بیشتر هستند. این امر منجر به فرسودگی نامتناسب تایرهای جلو نسبت به لاستیکهای عقب میشود. با چرخاندن تایرها، به مرور زمان این سایش اضافی را به طور یکنواخت در تمام لاستیک های خود توزیع می کنید.
” به طور مشابه، اگر وسیله نقلیه شما دارای سیستم چهار چرخ متحرک است، لاستیک های فرسوده یکنواخت فشارهای وارده بر پیشرانه را کاهش می دهند و سایش اجزای گران قیمت خودرو را کاهش می دهند. “
پس از ارجاع به دفترچه راهنمای مالک خود برای برنامه تعویض لاستیک، اغلب اوقات چرخاندن لاستیکها ممکن است به سادگی شل کردن مهرههای چرخ، بلند کردن خودرو (همیشه از تکنیکهای ایمن پیروی کنید و علاوه بر جک از پایههای جک نیز استفاده کنید!) نیز ساده باشد.
اینجا برای تعویض لاستیکهای جلو با عقب یک روش در تصویر مشاهده می نمائید.
الگوی چرخشی که برای وسیله نقلیه شما مناسب است به طرح خودرو و نوع لاستیک بستگی دارد. چند نمونه در زیر آمده است. برای بررسی الگوی مناسب خودروی خود به دفترچه راهنمای مالک یا با مکانیک خود مشورت کنید.
یک روش دیگر برای تعویض لاستیکها در این تصویر قابل رؤیت است.
نگهداری از لاستیکهای خودرو و تنظیم باد لاستیک ها
کمترین کار ممکن این است که لاستیکهای خودرو خود را با فشار مناسب پر نگه دارید و به درستی تعویض نمائید. تا عمر لاستیک را به حداکثر برسانید و خودروی خود را در بهترین عملکرد خود نگه دارید.
با توجه به اینکه هر بار که وسیله نقلیه خود را میرانید لاستیک ها چقدر نقش مهمی را ایفا میکنند، تعویض لاستیکهای جلو با عقب باید یک اولویت باشد. امیدواریم این مقاله به شما درک بهتری از نحوه مراقبت از لاستیکهایتان بدهد که میتواند به ایمنی، شادی و مدیریت حساب بانکی شما در بلندمدت کمک کند.
همچنین برای تهیه رینگ چرخ 6پر، آرم وسط چرخ و انواع لوازم یدکی خودروهای چینی بر روی لینک کلیک کنید.